Når spiser du?

Vi snakker mye om hva det er lurt å spise. «Spis mer grønnsaker», «spis mindre sukker» eller «fett er skadelig for hjertet». Men har du tenkt over når du spiser?

Kroppen er et fantastisk maskineri som tilpasser seg til ulike situasjoner. Dette skjer også når hjernen velger de litt ufornuftige veiene. Som for eksempel når du hopper over lunsjen og går rett fra frokost til middag. Det fungerer greit, du er oppegående selv uten mat hele dagen. MEN, blodsukkeret synker til et lavt nivå, og sulten øker. Når man går skrubbsulten til middagsbordet blir ofte porsjonen stor. Det igjen fører til at kroppen sender ut mye insulin, og man blir sugen på det søte, sånn typisk en time eller to etter middag.

Eksempel på hvordan blodsukkeret kan variere på en god og en dårlig dag

Bilde: Blisunn.wordpress.com

Dette liker jeg å kalle «kjøleskapssulten». Plutselig kommer man til seg selv halvveis ned i sjokoladeplata…

For å forebygge dette kan du tenke tilbake til dagene på barneskolen. Frokost hjemme, matpakka på skolen, en yoghurt etter skolen og middag med familien klokka fire. Ved å spise regelmessig forebygger du for store porsjoner, søtsug og kroppen føles vel – fit for fight!