Potet

I min jobb som klinisk ernæringsfysiolog møter jeg poteten omtrent hver eneste dag –  denne stivelsesrike rotgrønnsaken, som passer til utrolig mange ulike retter i vårt nordiske kosthold. 

Poteten kom til Norge på 1700-tallet, og under verdenskrigene var den avgjørende for overlevelse for mange nordmenn. Alle har vel hørt om sild og potet?

Mange har blitt redd for å spise potet etter skriverier i media de siste 20 årene. Men jeg slår alltid et slag for den kokte poteten! Poteten inneholder, i tillegg til stivelse, kostfiber, kalium og vitamin C. En middels stor kokt potet inneholder ca. 50 kalorier – like mye som et eple eller 2 ruter melkesjokolade.

Om man putter potetene sammen med fett er saken litt annerledes. Poteten fungerer nemlig som en svamp i samspill med fett, og suger til seg det den blir lagt i. Det innebærer at poteten blir mer energirik. Pommes Frites av én potet inneholder 4 ganger så mye energi som når den blir kokt. Det samme gjelder potetgull, fløtegratinerte poteter eller ovnsbakte poteter med olje. 

Hvordan er poteten sammenlignet med ris eller pasta? Den inneholder mindre energi og mer næring. Under kan man se et sammenligningsbilde av potet, ris og pasta hvor hver del inneholder like mye energi. Der ser man at man får mest potet for kaloriene!

Det er mer næring i fullkornsris og fullkornspasta, men like mye kalorier.

Potet kan helt fint være en del av et daglig kosthold. Nyt!