Fysisk aktivitet

Det finnes klare anbefalinger fra Helsedirektoratet på hvor mange minutter man bør være aktiv hver dag. Det er tilpasset anbefalinger for barn, unge, voksne, eldre og gravide.

Voksne og eldre bør være fysisk aktive i minst 150 minutter med moderat intensitet per uke eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke.

Kjedelig med tall og anbefalinger, syns du? Hold ut og les videre. Teksten er snart ferdig 🙂

150 minutter på èn uke er overkommelig, om man legger det inn som en vane. Husk det, at om du per i dag ikke er fysisk aktiv og plutselig begynner med daglig gåturer, så går økningen fra 0% til flere hundre prosent.

Har du et mål, begynn i det små og deretter økt gradvis.

Helsenorge.no har kommet med appen «Gå10» (direktelink her), der kan du logge gåturene dine. Man begynner med 10minutter. Ti minutter, det er nesten like lenge som en reklamepause på TV det (Føles ihvertfall sånn). Og deretter kan man økte etterhvert.

bildet lånt fra helsenorge.no

Vil man ikke bruke app, så bruker man klokka. Gå til postkassa di, sett på stoppeklokka og gå 5minutter èn vei. Og deretter returnerer du, tar med posten/avisa. To fluer i en smekk.

En liten oppfordring siden du først er ute og går: Rett deg opp, og gå i friskt tempo. Ref anbefalingen over så betyr moderat intensitet at det er raskere puls enn vanlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *