Nytt år – nye muligheter!

Godt nyttår (og vel så det) kjære lesere!

Nå har sikkert de aller fleste kommet godt i gang med 2020, og er i godt driv. Januar er den måneden i året flest ønsker å endre livsstil. Treningssentre og kostholdskurs fylles opp, for nå, NÅ skal vi ta skikkelig tak nå.

Men hvorfor dabber vi gradvis av utover i året? Jeg tror svaret på det ofte er at vi har lett for å gape over for mye. Vanene våre er noe av det vanskeligste å endre, og derfor er det viktig å ikke ta tak i for mange samtidig.

Tankeeksperiment: Hvor mange tenker på hva de skal gjøre når de står opp om morgenen? De fleste har en fast vane, enten inn på badet eller kanskje på kjøkkenet for å slenge over kaffen. Hvis du skulle endre på det – hadde det vært vanskelig? Sannsynligvis ikke, men du måtte ha tenkt bevisst på det. Hver eneste dag. Og hvis du ikke tenkte på det en dag, ville du sannsynligvis gjort det samme som tidligere helt ubevisst.

Slik er det også med kosthold. Og hver eneste lille bit av kostholdet ditt. Vanene er små baner i hjernen som gjør at du slipper å tenke nøye, veie for og imot, på hver eneste ting du skal gjennomføre i løpet av en dag. Og godt er det!

Utfordringen er jo at de lurer oss tilbake til tidligere vaner ganske raskt. Du må på mange måter konkurrere med hjernen din om hva som er best for deg!

Min oppfordring er derfor: Har du noen mål for året? Begynn med ett av dem! Når det sitter, kan du utvide til neste mål og så videre. For hva betyr vel en livsstilsendring om den bare varer i en måned eller to?

Om målet er å ta med matpakke på jobb, sette av en time i uka til aktivitet eller innta en frukt eller grønnsak ekstra i løpet av dagen: Lykke til!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *