Salt

Salt finnes i en rekke matvarer, blant annet fordi det gir smak og egner seg godt som konserveringsmiddel. Det er ikke bra for kroppen med for mye salt. Et for høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, som over tid kan skade blodårene. Dette kan bidra til sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag, øyeforandringer og nyreskade. Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker også risikoen for kreft i magesekken.

Anbefalt daglig inntak av salt er maks 5 g/dag. I Norge spiser vi i gjennomsnitt 10 g salt per dag. Det er individuelle forskjeller i hvor mye salt vi får i oss, og 70-80 % av saltinntaket i Norge kommer fra hel- og halvfabrikkerte matvarer. Hva sier det oss? Jo, det sier oss at de som spiser mye ferdigmat mest sannsynlig også får i seg mye salt.

Her ser dere en liste jeg har laget tidligere om saltinnhold i ulike matvarer. Har du merket at du blir mer tørst når du har spist pizza fra gatekjøkken?

Fordi salt gir smak til maten, kan det være vanskelig å fjerne salt helt fra kostholdet. Ved å bruke andre krydder, urter, chili, hvitløk, sitron eller eddik, vil man kunne redusere på mengden salt i maten.


Du blir vant til den mengden salt du vanligvis bruker. Om du går ut og spiser, og maten smaker salt, kan du regne med at du er vandt til lite salt. Motsatt er du vandt til mye salt om du alltid må salte maten på restaurant.
Om du går inn for å redusere saltinnholdet i maten, vil maten kunne smake litt mindre i noen uker. Etter 6-8 uker vil du bli vandt til mindre salt, og maten smaker mer igjen.

Det er altså en tilvenningsak!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *